Training beelddenken
Ondersteun het visueel leren met de Ik leer anders training
Ik leer anders, een training voor beelddenkers
Leerproblemen praktisch aanpakken met de training ‘Ik leer anders’.
Een grote groep ondergewaardeerde leerlingen heeft juist een bijzondere gave: het zijn beelddenkers! Na onderzoek blijkt dat leerlingen met een leerachterstand, problemen met automatiseren of (een vermoeden van) dyslexie / dyscalculie vaak in beelden denken, niet in woorden. Daardoor wordt de lesstof niet begrepen en onthouden.
Direct resultaat
Leerproblemen praktisch aanpakken met de training ‘Ik leer anders’.
Een grote groep ondergewaardeerde leerlingen heeft juist een bijzondere gave: het zijn beelddenkers! Na onderzoek blijkt dat leerlingen met een leerachterstand, problemen met automatiseren of (een vermoeden van) dyslexie / dyscalculie vaak in beelden denken, niet in woorden. Daardoor wordt de lesstof niet begrepen en onthouden.
Beelddenkers
Het zijn vaak kinderen waarvan je voelt het zit er wel in maar komt er niet uit. Ze weten iets, maar kunnen niet uitleggen hoe ze dit weten of aan dit antwoord komen. Het kind zegt dan “dat weet ik gewoon”. De grote meerderheid van de mensen leert auditief digitaal (horen). De beelddenker leert visueel (zien).
Denk aan het woord STOEL. Wat zie je?
Zie je letters: S-T-O-E-L of een plaatje?

Zie je een plaatje, dan ben jij zeer waarschijnlijk een beelddenker. Mensen die beelddenken moeten het beeld eerst omzetten naar taal. Dit kost tijd. Op school heb je dus meer tijd nodig om een dictee of proefwerk te maken. Ook kunnen beelden de aandacht afleiden omdat ze een eigen leven gaan leiden.
Bijna altijd herkent één van de de ouders zich ook in deze manier van denken. Beelddenken lijkt 50% erfelijk. In gezinnen zie je vaak meerdere kinderen met dezelfde manier van denken. Beelddenken is een gave. Deze kinderen zijn vaak heel creatief. De één kan mooi tekenen, de ander maakt prachtige bouwwerken of is muzikaal. De enorme snelheid van denken maakt dit echte computerkinderen. Het hoofd is vaak net een flipperkast, er hoeft maar iets gezegd te worden en er verschijnen allemaal mooie plaatjes in het hoofd of er gaan zelfs films draaien. Op latere leeftijd zie je de beelddenkers terug in creatieve beroepen zoals architecten, ontwerpers, aannemers, kunstenaars, muzikanten, cabaretiers, ICT-ers, enz.
Herken de beelddenker
Een standaard onderzoek beelddenken zou tekort doen aan deze bijzondere groep mensen. Met het risico dat een kortdurend onderzoek leerlingen onterecht uitsluit. Hoe herkennen we dan de beelddenker? Het opleidingscentrum ‘Ik leer anders’ heeft een observatielijst ontwikkeld voor ouders en scholen.
Met behulp van de observatielijst kun je testen of het kind een beelddenker is.
Lesstof beter laten aansluiten op beelddenkers
De leermethodes in het reguliere onderwijs sluiten niet aan bij alle denkwijzen. Tijdens de training ‘Ik leer anders’, leert het kind van alle abstracte informatie zoals letters, cijfers en tijd plaatjes maken. Vervolgens krijgt de informatie een vaste plek in het hoofd. Hiermee krijgt het kind grip op het opslaan, verwerken en onthouden van de aangeboden leerstof en kan het bij een toets de informatie makkelijk terug vinden in het geheugen.
Wat ga je leren?
- Onthouden van informatie: lesstof leren vertalen naar beelden
- Leerproblemen en werkstress oplossen: hoofd opruimen
- Taal: alfabet, spellen, lezen
- Rekenen: omkeringen (25 – 52), plus- en min sommen, getallen 0-100, tafels, automatiseren
- Klokkijken: analoge en digitale klok
- Evt. kalender: dagen, maanden
Werkboek Ik leer anders
Het werkboek is geschikt voor leerlingen van de basisschool met leerproblemen, dyslexie, dyscalculie, ADHD, ADD, hoogbegaafd, beelddenken of hoogsensitief en wordt als handleiding binnen de training gebruikt. Het staat boordevol informatie, werkbladen en oefeningen en is als naslagwerk zeer waardevol.
De training Ik leer anders staat uitgeschreven in het werkboek ‘Ik leer anders’. Onder begeleiding van een ouder, coach of leerkracht wordt het werkboek doorgewerkt. Je leert taal, rekenen en klokkijken op een visuele manier. Je gaat samen aan de slag.
Inhoud werkboek Ik leer anders
- Theorie beelddenken
- Informatie op juiste manier ordenen, opslaan en onthouden.
- Taal: het alfabet, woordbeelden, woordpakketten groep 3 t/m 8.
- Lezen: lege woorden visueel opslaan, leesletters oefenen, technisch lezen.
- Cijfers: cijferveld, tafels en het automatiseren van sommen.
- Klokkijken: analoog.
Enkele pagina’s uit het werkboek als voorbeeld

Bestel het Ik leer anders werkboek
In de Hoe-zo leren ‘Ik leer anders’ training is het werkboek inbegrepen. Ga je liever zelf aan de slag, dan is het werkboek via praktijk Hoe-zo leren verkrijgbaar voor €39,00. Ook in dat geval kun je voor adviezen bij mij terecht. Neem voor het bestellen van werkboek contact met me op.
De Hoe-zo leren beelddenktraining
Bij Hoe-zo leren wordt de Ik leer anders training verzorgd door een ervaren beelddenkcoach waarmee je de maximale effectiviteit uit de training haalt. De Ik leer anders training bestaat uit 4 bijeenkomsten van 1 uur. Voorafgaand aan de training vindt een gratis intakegesprek met de beelddenkcoach plaats om te bepalen of deze methode de geschikte training is. Neem voor het plannen van het gratis intakegesprek contact met me op.
Methode Ik leer anders
De methode Ik leer anders is ontwikkeld door Opleidingscentrum Ik leer anders van Agnes Oosterveen. Aanvullende informatie is te vinden op de website van opleidingscentrum Ik leer anders of neem hiervoor contact met me op.
Film informatiebijeenkomst Ik leer anders